Testați-vă frecvent glicemia, faceți efort fizic, respectați dieta recomandată, evitați bolile din sezonul rece! Sunt sfaturile pe care Prof. Univ. Dr. Doina Catrinoiu, Universitatea Ovidius, Constanța, Medic primar Diabet, Nutriție, Boli Metabolice, le-a transmis, într-un interviu, cititorilor Rodiabet.ro.

”În lunile de iarnă, persoanele cu diabet zaharat tind să aibă niveluri mai ridicate de HbA1c, decât în lunile mai calde. Există și câteva particularități legate de anotimpul rece și de contextul epidemiologic actual. De aceea, am decis să mă adresez direct persoanelor cu diabet zaharat, pentru a le oferi câteva indicații utile, care să îi ajute să treacă cu bine peste această perioadă”, a explicat Prof. Univ. Dr. Doina Catrinoiu, care este și Șef Secție Clinica Medicală, Spitalul de Urgență Constanța și membru în conducerea Societății Române de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice.

A explicat apoi fiecare sfat:

Testați-vă frecvent glicemia: ”Testarea regulată vă va ajuta să surprindeți variațiile importante ale glicemiei și, în felul acesta, puteți adopta măsuri imediate și eficiente de corecție: aport suplimentar de hidrați, în cazul hipoglicemiei, suplimentarea dozei de insulină sau, în cazul în care nu aveți insulină în tratament, intensificarea efortului fizic.”

Faceți efort fizic: ”Chiar și doar puțină activitate fizică, în fiecare zi, poate determina scăderea sau stabilitatea valorilor glicemice. Mecanismele principale sunt creșterea sensibilității la insulină, inducerea unei stări de bine cu eliberare de stres, iar, în aer liber, ajută la încălzirea corpului, chiar în condiții de temperatură foarte scazută. Este important de reținut că activitatea fizică are efecte pe termen lung, determinând modificari ale glicemiei până la 48 de ore. Zicala corp sănătos, minte sănătoasă este adevărată. O persoană care face regulat efort fizic, ajunge să descopere că acesta determină: creșterea încrederii în sine, depășirea unor stări depresive, creșterea puterii de concentrare și stare de confort. Dupa 10 – 15 minute de efort fizic moderat și continuu, creierul începe să elibereze endorfine, responsabile pentru buna dispoziție a fiecăruia dintre noi. De asemenea, duce și la producerea serotoninei, numit și hormonul fericirii, datorită stării de bine general pe care o induce. De aceea, este important să folosiți orice prilej pentru mișcare. Dacă nu iesiți din casă, puteți găsi modalități de a face mișcare în interiorul locuinței: dansul, săriturile, aerobicul în interior, yoga, urcarea scărilor de câteva ori sau efectuarea unor treburi casnice.”

Respectați dieta recomandată: ”Vremea mai rece schimbă alegerile noastre alimentare. Oamenii tind să mănânce mai mult în timpul iernii, deoarece sunt mai predispuși să mănânce alimente cu conținut caloric ridicat, care să îi ajute să lupte împotriva frigului. Ar trebui respectate principiile unei diete sănătoase, cu consum de legume și fructe proaspete. Este bine să respectați orarul meselor și să evitați carbohidrații cu indice glicemic mare. Consumul de pește aduce un aport suplimentar de omega 3, omega 6 și vitamine A, B12, D și E. De aceea, e bine să includeți peștele în alimentație, de cel puțin 2-3 ori pe săptămână. Recomandarea mea este ca mâncarea să fie preparată în casă, pentru a evita caloriile ascunse ce sunt reprezentate de sosuri sau dressing-uri. Dumneavoastră știți cel mai bine ce ingrediente folosiți la prepararea alimentelor.”

Evitați bolile din sezonul rece: ”Orice infecție afectează echilibrul metabolic. Mâncând sănătos, veți crește imunitatea și, în felul acesta, riscul de îmbolnăvire scade. Trebuie să vă vaccinați, conform indicațiilor medicului. Vaccinul antigripal vă protejează împotriva gripei care este foarte frecventă în sezonul rece. Și familia dvs trebuie să se vaccineze, deoarece contaminarea de la membrii familiei este foarte frecventă. Trebuie să vă îmbrăcați adecvat temperaturii de afară, dar și să evitați supraîncălzirea, temperatura din locuință trebuie să vă ofere o stare de confort. Populația din România prezintă în proporție importantă deficit de vitamina D. Determinarea nivelului de vitamina D este utilă, iar, în cazul în care acesta este scăzut, este necesară administrarea de suplimente cu vitamina D, ceea ce determină creșterea imunității și scade senzația de oboseală. Se pot administra, în același scop, suplimente de vitamina C.”

Începeți cu legume, vă reduc apetitul

”Alimentația este foarte importantă pentru noi toți, dar, în mod special, pentru persoanele cu diabet, reprezintă parte componentă a tratamentului. De aceea, cantitatea, calitatea și organizarea meselor este esențială pentru dvs. Nu săriți niciodată peste mese, mai ales, peste micul dejun. Aflați cum să vă calculați aportul de carbohidrați și încercați să vă încadrați în cantitatea recomandată de medicul curant. Consumul de fructe și legume proaspete este esențial și încercați să mâncați o cantitate cât mai mare, deoarece nu vă crește glicemia, având un indice glicemic scăzut, vă dau senzația de sațietate și aduc un aport important de vitamine. Există o legătură strânsă între obezitate și diabet, de aceea, este esențial să vă monitorizați greutatea, mai ales pentru că, în anotimpul rece, riscul de câștig ponderal este mai mare. Evitați alimentele cu conținut caloric ridicat, sosuri, dressing-uri, unt, margarină, alimente grase, creme. Evitați sau limitați aportul de alcool, deoarece are conținut caloric ridicat și crește apetitul. Începeți cu legume, pentru a vă reduce apetitul”, sunt sfaturile medicului, în ceea ce privește alimentația persoanelor cu diabet zahat, în timpul iernii.

Proteine de calitate: ouă, pește, lactate, carne de curcan

Iar sfaturile au continuat: ”Ar trebui să consumați proteine de calitate, care se găsesc în ouă, pește, carne slabă și produse lactate (de preferat, cu conținut scăzut în lipide). Carnea de curcan este recomandată, pentru că este săracă în grăsimi, 100g de carne, conţinând aproximativ 160 calorii, bogată în vitaminele B6, B12, niacină, riboflavină şi seleniu, precum şi în minerale esenţiale organismului fier, zinc, seleniu şi fosfor. Este o sursă importantă de aminoacizi esenţiali.”

Nu vă stricați bucuria sărbătorilor, mâncând mai mult

În privința sărbătorilor, medicul a arătat că cel mai important este timpul petrecut cu familia, iar această bucurie nu trebuie stricată, mâncând în exces: ”Trebuie să luați câteva măsuri, pentru ca glicemia să nu crească. Consumați alcool cu moderație, deoarece alcoolul poate determina hipoglicemie. De aceea, nu trebuie consumat pe stomacul gol. Dacă mâncați desert, reduceți carbohidrații de la masa respectivă și ajustați dozele de insulină, după testarea glicemiei, conform algoritmului de titrare (1u de insulină neutralizează aproximaiv 10 hidrați de carbon și 1u de insulină corectează, în general, 30 mg de glucoză din sânge). Efortul fizic poate, de asemenea, ajuta, în reglarea glicemiei. De aceea, este important să ieșiți la plimbare după masă. Controlați glicemia și încercați să vă adaptați dieta, în așa fel încât să mențineți glicemia cât mai aproape de nivelul normal. Nu stricați bucuria dvs și a familiei, numai pentru că doriți să mâncați mai mult decât aveți voie!”

Provocările pandemiei COVID-19

”Această perioadă a determinat multe schimbări, în viața noastră, a tuturor. Sunt multe constrângeri legate de izolare la domiciliu și lipsa socializării, care se răsfrâng asupra sănătății fizice și mentale. Ne mișcăm mult mai puțin, mai ales în aer liber, stăm prea mult în fața televizorului sau a calculatorului și comunicăm mai puțin. Toate acestea au un impact negativ și, de aceea, trebuie să facem eforturi ca pandemia SARS-COv2 să ne afecteze cât mai puțin. S-a spus în mass media că persoanele cu diabet, obezitate și comorbidități legate de aceste afecțiuni metabolice au riscul cel mai mare de infecție cu coronarvirus. De fapt, riscul este mai mare la persoanele cu dezechilibru glicemic și, de aceea, este esențial să aveți un control metabolic foarte bun. De aceea, ar fi bine să respectăm unele reguli ce par simple la prima vedere, dar pot fi extrem de utile pentru a traversa această perioadă fără consecințe majore:

· este normal să încercăm să scădem aportul caloric, deoarece consumul este mai scăzut, prin lipsa efortului fizic. Mesele trebuie, în continuare, luate la ore fixe, ele trebuie să fie cât mai simple, să mâncați un singur fel de mâncare la o masă și să evitați alimente cu conținut ridicat de carbohidrați. Legumele și fructele crude nu trebuie să vă lipsească din dieta zilnică. Ele trebuie consumate ca atare și nu sub formă de sucuri, ce determină o absorbție rapidă de fructoză și o creștere brutală a glicemiei.

· testarea frecventă este mai necesară decât în alte perioade din an. În felul acesta, puteți lua imediat măsuri, în cazul în care constatați o glicemie crescută. Este important să vă testați, mai ales, când apar simptome ce pot sugera o infecție virală: febră, dureri de cap, dureri musculare, greață.

· mentineți legătura cu medicul curant. El vă poate consilia, atunci când apar simptome deosebite. De asemenea, vă poate face recomandări, privind ajustarea medicației sau a dietei.

· încercați să evitați cauzele ce pot duce la evenimente severe, care necesită prezentarea în urgență, la spital, unde, în această perioadă, sunt multe persoane suspecte sau pozitive COVID-19. Cele mai frecvente sunt accidentele casnice și traumatismele prin cădere. Protejați-vă picioarele, prin purtarea șosetelor de bumbac și a încălțămintei închise în față.

· socializați cu cei din familie, pregătiți masa împreună, mancați împreună și încercați să vă faceți un program pentru fiecare zi. Este important, în această perioadă, să rămâneți împreună, să ajutați la treburile casnice și să găsiți metode de a face efort fizic de orice fel.

· dormiți suficient, în jur de 7 ore/zi, pentru a vă reface energia. Nu vă culcați foarte târziu, deoarece acest obicei poate determina creșterea greutății corporale, tulburări de somn și depresie”, a explicat diabetologul.

 

În opinia acestuia, respectarea acestor sfaturi aduce mari șanse tuturor de a rămâne sănătoși.

”Păstrați-vă optimismul și buna dispoziție. Pentru că o zi în care nu ai râs, este o zi pierdută, după cum spunea Charlie Chaplin. Vă urez multă sănătate și întelepciune, pentru a trece cu bine peste această perioadă plină de provocări”, a încheiat Prof. Univ. Dr. Doina Catrinoiu