O calorie este definită ca fiind cantitatea de energie necesară pentru a crește temperatura a 1 kilogram de apă cu 1 grad Celsius. Din punct de vedere termodinamic o calorie este egală cu orice altă calorie, dar când vine vorba de sănătate și de echilibrul energetic al corpului, nu toate caloriile sunt egale.

Unele studii au raportat că dietele bogate în proteine, sărace în carbohidrați sau o combinație a celor două produc o pierdere în greutate mai mare decât dietele cu alte niveluri de grăsimi, proteine și carbohidrați.

Dacă fiecare calorie din alimente ar fi aceeași, nu s-ar putea observa diferențe de pierdere în greutate între persoanele care mănâncă același număr de calorii, dar regăsite în diferite tipuri de alimente.

Dieteticienii știu că există mulți factori care influențează ce înseamnă o calorie pentru organism.

La sfârșitul anilor 1800, chimistul W.O. Atwater și colegii săi au conceput un sistem pentru a afla câtă energie, adică câte calorii, conțin diverse alimente. Practic, chimistul a ars mostre de alimente și a înregistrat câtă energie au eliberat sub formă de căldură.

Totuși, nu toată energia din alimente care poate arde în laborator este de fapt disponibilă pentru organism. Ceea ce oamenii de știință numesc energie metabolizabilă este diferența dintre energia totală a alimentelor consumate și energia care iese din corp, nedigerată, în fecale și urină.

Pentru fiecare dintre cei trei macronutrienți: proteine, carbohidrați și grăsimi,  Atwood a conceput un procent din caloriile pe care le conțineau, care ar fi de fapt metabolizabil.

Conform sistemului Atwater, se estimează că un gram din fiecare macronutrient oferă un anumit număr de calorii. Departamentul Agriculturii din SUA folosește și astăzi aceste calcule pentru a găsi un număr exact de calorii pentru fiecare aliment.

Câtă energie consumă corpul nostru?

Ceea ce mănânci poate afecta ceea ce oamenii de știință numesc consumul de energie al corpului tău. De energie este nevoie pentru a te menține în viață, pentru a respira, a digera, de a menține fluxul de sânge. Acest cumul de reacții din organism de numește metabolism.

Calitatea dietei poate modifica consumul de energie a organismului, care se mai numește și efectul termic al alimentelor. De exemplu, într-un studiu, oamenii care consumau același număr de calorii pe zi, dar fie cu o dietă cu conținut scăzut de carbohidrați, fie cu o dietă săracă în grăsimi, au avut diferențe în consumul total de energie de aproximativ 300 de calorii pe zi. Cei care au urmat diete cu conținut scăzut de carbohidrați au folosit cea mai mare energie, în timp ce cei care au consumat diete cu conținut scăzut de grăsimi au folosit cea mai puțină energie.

În general, dietele bogate în carbohidrați, grăsimi sau ambele produc o creștere cu 4-8% a consumului de energie, în timp ce mesele bogate în proteine provoacă o creștere cu 11-14% peste rata metabolică de repaus. Proteinele au un efect termic mai mare deoarece organismului îi este mai greu să le descompună.

Deși aceste variații nu sunt uriașe, ele ar putea contribui la epidemia de obezitate prin încurajarea unei creșteri subtile medii în greutate.

O dietă pe bază de plante, bogată în proteine și carbohidrați de origine vegetală, în principal din legume, fructe, nuci și leguminoase, este cea mai sănătoasă dietă pe care o cunosc cercetătorii pentru longevitate și prevenirea bolilor cronice cum ar fi bolile de inimă, cancerul, hipertensiunea și multe altele.

Dieta occidentală modernă suferă de o creștere a cantității de calorii consumate cu o scădere concomitentă a calității caloriilor consumate.

Cercetătorii știu acum că, caloriile din diferite alimente au efecte diferite asupra săturației, răspunsului la insulină, asupra procesului de transformare a carbohidraților în grăsime corporală și asupra consumului metabolic de energie.

În concluzie, contează mai mult calitatea caloriilor pe care le consumăm decât numărul lor.

Material preluat și tradus de pe Sciencealert.com.