Educația nutrițională este foarte importantă, dar, din păcate, nu se pune preț pe acest aspect, tocmai de aceea rolul părinților este esențial, în opinia lui Cornel Moca, antrenor personal și nutriționist acreditat, intervievat de portalul DespreObezitate.ro: ”Părinții ar trebui să fie un exemplu pentru copii, să adopte obiceiuri sănătoase, să facă mișcare. Știm cu toții că cei mici copiază ceea ce văd la părinți, iar acest lucru contează foarte mult, îi ajută pe cei mici să adopte obiceiuri sănătoase, care pot rămâne pe viață.”

Sportul impune disciplină

Părinții ar trebui, de asemenea, potrivit antrenorului, să-și înscrie copiii la diverse sporturi. Motivul: ”Printre multiplele beneficii ale sportului, se numără și disciplina, iar disciplina este foarte importantă, pe tot parcursul vieții. (…) Oricum, sfatul meu este să trăim frumos, să facem alegeri sănătoase și echilibrate, să facem sport toată viața, să adoptăm o atitudine pozitivă și să fim un exemplu bun pentru cei din jur.”

Reguli nutriționale de bază pentru cei care vor să slăbească

Potrivit lui Cornel Moca, persoanele care vor să slăbească ar trebui să țină cont de câteva aspecte importante:

  • să ofere corpului mai puține calorii decât este necesar, astfel organismul va fi în deficit caloric, acest lucru ducând la reducerea greutății corporale;
  • să aibă o alimentație echilibrată, din punct de vedere nutrițional, și redusă cantitativ și caloric;
  • să aibă 3 mese și 2 gustări, acestea să fie la ore potrivite pe perioada zilei, pentru ca organismul să aibă constant nutrienți de calitate;
  • să reducă la 0, dacă se poate, consumul de zaharuri și, pe cât posibil, consumul de sare, la fel și băuturile carbogazoase și alcoolul;
  • să consume foarte multe legume, fructe, brânzeturi și lactate slabe în grăsimi, la fel carne;
  • să consume cel puțin 2l de lichide pe zi;
  • minim 30 de minute de mișcare zilnică sau 3-4 antrenamente de 1 oră pe saptămană.

Ce mâncăm înainte şi după antrenament

În timpul unui antrenament, după cum a explicat antrenorul, organismul consumă foarte multă energie, adică un număr mare de calorii, care provin din mesele de dinaintea antrenamentului, iar, când acestea nu sunt suficiente, sunt accesate depozitele de țesut adipos și, de aceea, nu este recomandat să se consume alimente grele, înainte de antrenament. Acestea ar trebui consumate cu 3 ore înainte de antrenament. Dacă o persoană simte că nu are energie, cu 30 de minute înainte de antrenament, poate consuma o cafea sau cu 30-45 de minute un baton proteic de calitate sau o banană.

După antrenament, în funcție de obiectiv, Cornel Moca a recomandat:

  • dacă o persoană vrea să slăbească, să nu consume alimente timp de 2 ore de la finalul antrenamentului; organismul continuă să ardă calorii mult timp de la sfârșitul antrenamentului; poate, în schimb, să bea o băutură bogată în electroliți;
  • dacă vrea să ia în greutate și, desigur, să aducă volumizare musculară, atunci este recomandat ca, după 20-30 de minute, să consume o băutură bogată în nutrienți, pentru refacere, sau să consume alimente bogate în proteine și carbohidrați de calitate.

Trecerea de la post la alimentația obișnuită

Având în vedere că, în perioada postului, persoanele tind să mănânce mai mulți carbohidrați, și asta fără să își dea seama, pot acumula kilograme în plus, după cum a avertizat Moca.

Persoanele care țin post trebuie să țină cont de:

  • organizarea meselor, astfel încât să fie regulate și să se asigure că aduc un aport proteic echilibrat organismului;
  • să evite făinoasele și să consume cât mai multe legume și fructe;
  • să citească eticheta produselor, atunci când cumpără produse de post, deoarece pot să conțină lapte sau alte ingrediente de origine animală.

”Trecerea se face treptat, cu adăugarea în alimentație a alimentelor de origine animală în cantități mici, fără a face abuz. Având în vedere că alimentele de origine animală au efect acid, trebuie să menținem crescut consumul de legume și fructe care au efect alcalin, astfel se menține un echilibru”, a mai explicat nutriționistul.

Persoanele care doresc să afle mai multe despre metodele de antrenament și sfaturile de nutriție ale lui Cornel Moca sau doresc să comunice cu acesta, pot accesa site-ul personal, pagina de Facebook sau pagina sa de Instagram: @level_up_get_up