Controlul greutății este un termen folosit atunci când se discută menținerea unei greutăți sănătoase a corpului. O greutate sănătoasă înseamnă lucruri diferite pentru oameni diferiți. Modul tradițional de calculare a greutății este indicele de masă corporală.

Și talia poate fi un semn de obezitate. La femei corpul sănătos are o talie sub 89 cm în diametru. Pentru bărbați trebuie să aibă sub 100cm. Nu doar circumferința taliei este importantă, ci și forma corpului. Unele persoane au formă de clepsidră, cu umeri și șolduri de aproximativ aceeași dimensiune și talie mai mică. Altele au formă de pară, cu măsuri mai mici la umeri și mai mari la șolduri. Forma de măr înseamnă mai multă grăsime acumulată în și în jurul organelor abdominale. Grăsimea suplimentară în zona abdomenului poate crește riscul de a dezvolta multe afecțiuni grave asociate obezității.

Echilibrul energetic

Păstrarea unui echilibru energetic este foarte importantă în menținerea unei greutăți sănătoase. Cantitatea de energie sau calorii pe care o persoană o primește din mâncare sau băuturi (energie acumulată) este în echilibru cu energia pe care corpul o consumă pentru funcții ca respirație, digestie și activitate fizică:

– aceeași cantitate de energie acumulată este consumată, pe termen lung = greutate se păstrează la fel (echilibru energetic)

– mai multă energie acumulată, decât consumată = creștere în greutate

– mai puțină energie acumulată, decât consumată = scădere în greutate

Pentru păstrarea unei greutăți sănătoase nu este nevoie ca energia acumulată să fie egală în fiecare zi cu cea consumată. Echilibrul păstrat de-a lungul timpului ajută la păstrarea unei greutăți normale. Aceasta se poate obține și păstra dacă:

– se adoptă o dietă sănătoasă; în cazul persoanelor obeze sau supraponderale limitarea la 500 de calorii pe zi ajută la scăderea în greutate.

– se adoptă un program zilnic de activitate fizică

– se limitează timpul zilnic inactiv fizic