Activitatea fizică poate fi o provocare pentru persoanele supraponderale sau obeze. Pot apărea probleme cu respirația, pot obosi foarte repede. Găsirea unor haine și echipamente potrivite poate fi frustrantă. Sau poate că nu se simt confortabil să facă sport în fața altora.

Însă toate aceste provocări pot fi depășite. Orice persoană, indiferent de greutate, poate fi activă și se poate simți bine în timp ce face mișcare. Însă, dacă există și probleme cronice, ca diabetul, hipertensiunea, boli cardiovasculare, probleme cu articulațiile sau oasele, trebuie consultat un medic, care să recomande sau să interzică anumite mișcări.

Ce fel de mișcare să fac?

Fiecare persoană trebuie să aleagă activitatea în funcție de forma fizică în care se află și de starea de sănătate. La început, puteți avea ușoare dureri musculare sau ușor disconfort. Dar dacă aveți dureri sau vi se face greață, înseamnă că ați exagerat. Începeți ușor și apoi creștetți treptat nivelul de activitate. Mersul și exercițiile în apă sunt cele mai sigure din punct de vedere al posibilelor răniri.

Ca să vă aflați în siguranță atunci când faceți mișcare, purtați echipament adecvat și pe măsură, hidratați-vă (pentru a înlocui fluidele pierdute prin transpirație și pentru a evita supraîncălzirea), purtați haine în mai multe stratur, ca să le puteți da jos, sau adăuga pe rând, în funcție de cum vi se pare temeperatura exterioară.

Dacă nu vă simțiți bine, opriți-vă din activitate. Dacă aveți următoarele simptome, căutați imediat ajutor: durere, senzație de gheară sau presiune în piept, gât, umăr sau braț, respirație extrem de greoaie, amețeală, greață.

Mersul este gratuit și vă ajută să ardeți calorii, să vă îmbunătățiți condiția fizică, să vă sporiți buna dispoziție, să vă întăriți oasele și mușchii.

Dansul este distractiv și tonifică mușchii, în timp ce fortifică inima și plămânii și îmbunătățește dispoziția. Dacă nu puteți sta în picioare, dansați din poziția șezând, în care vă puteți mișca membrele, fără a pune greutate pe picioare.

Exercițiile în apă pun o presiune mai mică pe articulații decât mersul sau dansul. Dacă vă dor picioarele, spatele, sau încheieturile atunci când stați în picioare, încercați exercițiile în apă. Dacă nu vă simțiți confortabil să purtați doar costum de baie, puteți pune pe deasupra și un tricou. Mișcarea în apă vă lasă să fiți mai flexibili, reduce riscul de auto-rănire, previne febra musculară și vă răcorește, chiar dacă faceți efort.

Activitățile zilnice, ca spălatul mașinii sau curățenia în pod pot fi o ocazie excelentă de a face mișcare. Puteți lua 2-3 minute de pauză, de mai multe ori pe zi, pentru a merge prin casă. Stați în picioare, mergeți sau întindeți-vă cât vă uitați la televizor. Urcați scările, evitați liftul. Parcați la distanță de locul în care mergeți și parcurgeți restul distanței pe jos.